Spelnivåer i tennis

Här kan du hitta din spelnivå. Den använder vi när vi gör grupper i tennisskolan och den kan du även använda när du vill hitta en tennispartner.

1. Aldrig hållit i ett racket

2. Får över bollen ibland

3. Jag kan grunderna i spelet men är osäker på vissa slag som t.ex volley

4. Har spelat ett eller några få år för länge sedan. Kan grunderna bra och kan hänga med i spelet, men missar en hel del.

5. Har spelat några år, är kanske inte någon supertalang, men får över bollen oftast och med hyfsad fart. Är inte helt stadig i serven och lite annat.

6. Som nivå 5 men med bättre serve, volley och smash. Har bättre kontroll också.

7. Har spelat lite matcher eller har tränat väldigt länge. Har bra kontroll och har något vinnande slag i sin arsenal.

8. Stenhård server och/eller vinnande grundslag. Kan hantera alla aspekter av spelet, men saknar någon del för att matcha nivå 9, t.ex. fotarbetet.

9. Har spelat på högsta nivån i landet. Är stark på alla delar av spelet och skyr ingen motståndare.

10.  Spelar som Roger Federer.