Kajak

Kajakverksamheten kör igång i juli när det förhoppningsvis är varmt i både luften och vattnet. En annan viktig parameter är vinden eftersom en kajak är mycket vindkänslig. Vi kommer därför att försöka förlägga kajakövningar och morgonturer till dagar när det inte blåser så mycket. Detta innebär att aktiviteter kommer att läggas ut max en vecka i förväg. Håll utkik här eller på Tynningö anslagstavla!

Morgonturer

Bästa tiden att ge sig ut och paddla kring Tynningö om sommaren är på morgonkvisten, innan båttrafiken har kommit igång. Oftast blåser det inte heller så mycket då, vilket gör det trivsammare att paddla. För att följa med på en morgontur med TIF bör du känna dig någorlunda bekväm med att göra en kamraträddning, både att själv blir räddad och att kunna hjälpa till om någon annan har kantrat.

Vi utgår från Norra Tynningö (Mjölkviken eller Furusundsviken) och det finns upp till fyra lånekajaker för de som inte har egen kajak.

Blöta övningar i Maren

Risken att välta ofrivilligt när man är ute med en havskajak är ganska liten, men det är bra att öva varje år, så att man känner sig trygg med att kunna ta sig upp i kajaken om man skulle välta ute på vattnet. Bara den känslan av trygghet gör att man blir en bättre paddlare.

Utgångspunkten med denna aktivitet är att man kommer att hamna i vattnet till slut, men innan dess kommer det att ges möjlighet att träna på det som man själv tycker är svårt och därmed ökar risken att välta, t.ex. att gå i och ur kajaken, vrida sig för att titta bakåt, kantning av kajaken, styrtag, låga och höga stöd, allt beroende på vilken nivå man är på i sin paddling. Vi kommer sedan att öva på framförallt kamraträddning och eventuellt stävräddning och självräddning. För den som kan och vill träna på sin roll, ibland även kallad ”eskimåsväng”, är detta också en möjlighet att göra under säkra förhållanden tillsammans med andra.

Ledare och initiativtagare

Jag heter Annika Wallbom och har sommarhus på Tynningö sedan 1999, men började paddla havskajak först 2018. Fram till dess var jag helt övertygad om att kajakpaddling var något svårt, vilket grundande sig i dåliga erfarenheter sedan långt tillbaka. Men jag är glad att jag vågade prova igen, för det är ju inte särskilt svårt, i alla fall inte i en stabil havskajak. Bland det första jag upptäckte var att Tynningö blev så mycket större när man även fick tillgång till allt vattenområde runt omkring. Att paddla kajak är något annat än att bara ta sig från en plats till en annan, som man gör med motorbåt till exempel. Bara känslan att sitta så nära vattnet och att ta sig fram för egen kraft även på de allra grundaste ställena är helt magiskt.

Jag började även följa med på turer som anordnas av Friluftsfrämjandet, bl.a. långt ut i yttersta havsbandet vilket är magiskt på ett helt annat sätt, och sedan vinterpaddling när man ibland får leka isbrytare för att ta sig fram. I takt med att jag lärde mig mer och mer, om paddling och om säkerhet, kände jag att jag ville dela med mig av den kunskapen och göra det möjligt för andra att få samma upplevelser. Därför bestämde jag mig att utbilda mig till kajakledare inom Friluftsfrämjandet.

För den som vill lära sig mer eller som vill börja lära sig paddla från grunden rekommenderar jag varmt att gå med i någon kanotklubb med havskajaksektion eller någon friluftsorganisation, som exempelvis Friluftsfrämjandet. De har mycket att erbjuda, dels i form av kurser, men framför allt anordnar de en mängd turer runt om i hela Sverige, i såväl insjöar som i skärgården, och oftast till en förhållandevis låg kostnad.

I TIFs kajaksektion håller vi det på en mycket enkel nivå och har självklart inte samma tyngd och breda kompetens bakom oss som de stora klubbarna eller organisationerna har. Det förutsätter också att man som deltagare kan ta eget ansvar för sin säkerhet och därför är kajaksektionen endast öppen för vuxna.

Men även det enkla kan ibland vara helt fantastiskt. Själv vet jag inget bättre sätt att börja dagen med än en härlig paddeltur i gryningen i vattnen kring Vaxholm och Tynningö.

Varmt välkommen att följa med!

Annika Wallbom

Morgontur

Bästa tiden att ge sig ut och paddla kring Tynningö om sommaren är på morgonkvisten, innan båttrafiken har kommit igång. Oftast blåser det inte heller så mycket då, vilket gör det trivsammare att paddla. För att följa med på en morgontur med TIF måste du vara simkunnig och du bör känna dig någorlunda bekväm med att göra en kamraträddning, både att själv blir räddad och att kunna hjälpa till om någon annan har kantrat.